Detta är ett blogginlägg

Veckans ord: Det samlas inte damm på den som är ute i oväder.

 

Hej!
Efter en veckas ledighet var det roligt att få komma tillbaka till skolan och få träffa barnen igen. De berättade om det roliga arbetet som de och Jessika genomförde i klassen när jag var borta. Jessika har skrivit och berättat om det för er här nedanför. Jessika har lagt ner ett fantastiskt arbete med förberedelser för att det skulle bli bra och enligt klassen så var det precis så det blev.

 

Audacity: Då Mari var ledig och åkte skidor förra veckan passade jag och klassen på att starta upp ett stort och spännande projekt i ämnet engelska. Kanske har ni redan hört en hel del om vårt projekt där hemma? Här på skolan rådde iver, samarbete och härlig inspelnings-miljö, må ni tro. Vi startade upp vårt projekt genom att eleverna gruppvis fick fundera över vad deras radioprogram skulle handla om och vilka inslag de ville ha med. Efter det började grupperna att skriva manus . Många monologer och dialoger skrevs för att sedan tränas in tills det "rätta flytet" infann sig. Under stora delar av tisdagen och onsdagen satt eleverna gruppvis och spelade in sina radioprogram på våra datorer med hjälp av ljudredigeringsprogrammet Audacity. Eleverna lärde sig tekniken snabbt och lyckades mycket bra med sina inspelningar. På torsdagen var det sedan dags att redigera det som spelats in. Grupperna klippte bort sådant som hade blivit fel och la till ett och annat som de glömt att berätta. Även programmets start, viktiga "bryggor", ett bra avslut och passande ljudeffekter sattes på plats och när torsdagens skoldag var slut var fem härliga radioprogram färdiga! Under fredagen fick alla grupper lyssna på varandras radioprogram. Vi fick njuta av en salig blandning av inslag: väderprognoser, ekonomiska rapporter, intervjuer,  barnprogram, morgongymnastik, boktips, kulturevenemang och sportreferat. Vi har också hunnit utvärdera vårt projekt och prova på en enkel form av kamratbedömning. Den som är intresserad av att lyssna på våra radioprogram är välkommen hit för en stunds nöje och avkoppling.

 

Bild: Under veckan som gått har vi också avslutat vårt bildtema "Bildanalys" i klassen. Ett tema som bjudit på många spännande bilder och konstverk att njuta av och diskutera, olika skapande projekt samt en hel del egen reflektion. I trappen upp till vårt klassrum sitter nu två olika bildarbeten på ansikten som vi gjort. Den ena bildtypen är blyerts-alster där varje ansikte är tecknat med rätt proportioner och genom att skissa med lätt hand. Den andra bildtypen är ansikten inspirerade av konstnären Andy Warhol. Färgglada och kraftfulla. Välkomna på vernissage! / Jessika

 

Teknik: I tisdags var vi till biblioteket och satte upp utställningen med "Framtidens uppfinningar". Det blev en liten fin installation som jag hoppas att ni besöker om ni har möjlighet till det.
Vi passade dessutom på att låna massor av härliga böcker som vi fyllt vår bokhylla med. En del av barnen var tvungna att få börja läsa boken redan när vi kom tillbaka. Veckan efter påsklovet kommer vi att arbeta med fysik och då i form av kraft och rörelse. Det kommer att innebära en del experiment och praktiskt arbete.

 

Svenska: Nu har vi fått vår övningsbox inför tävlingen "Retorikmatchen". Vi kommer att börja använda oss av övningarna efter påsklovet. I maj stundar de första uttagningsmomenten så det gäller att börja så fort vi kan.

 

Hälsoprofil och annat: I onsdags var Monika Aspemyr och Eva-Karin Olsson, rektorer på Karlsäng och informerade om lite matnyttigheter angående högstadiet. En del av det som sades vet ni redan eftersom ni fått den informationen på utvecklingssamtalen. Mer information om hälsoprofilen finns i ett bifogat dokument med veckobrevet. För er som blir aktuella för skolskjuts (om eleven har mer än 5 km till skolan) kommer information om busstider och annat att skickas ut. Dessutom kommer det en annons i NA i samband med skolstarten. Om ni har frågor angående skolskjuts kan ni vända er till ansvarig för detta, Håkan Gibson tel. 810 21.

 

B-språk: Den här veckan avslutas den sista lektionen i franska. Nu har sexorna provat på alla tre språk som de kan välja på högstadiet. Här hade Eva-Karin och Monika en liten hälsning till de elever som står och väger mellan franska och spanska. Spanskagrupperna är stora i förhållande till franskagrupperna. Det innebär att elever som läser franska har större möjlighet att få hjälp i jämförelse med de som läser spanska. Det kan vara något att ta i beaktande inför valet. Tyskagrupperna är "normalstora".

 

Nästa vecka: Påsklov

 

Vecka 15:
Måndag: Mollys pappa Fredrik kommer hit för att berätta lite om sitt yrke. Han arbetar som medicinsk tekniker och att serva bla hjärt- och lungmaskiner. Vi kommer att få ta del av alla hans kunskaper och erfarenheter och dessutom sätta dessa i ett historiskt perspektiv.
Tisdag: Slöjd
Onsdag: Idrott och en klassläxa. Vi får besök av Noras skolpoliser Susanna och Henrik som utgör ungdomsgruppen.
Torsdag: Så var det dags för nya nationella prov, denna gång i NO. Det är tre prov som ska göras och det kommer att ta hela dagen i anspråk. Därför kommer inte sexorna att ha någon musik den här dagen. Jessika är ledig och jag är i klassen istället.
Fredag: Mikael Magnussom från Danfo kommer hit och barnen ska äntligen få presentera sina "Morgondagens toaletter".

 

Vecka 16:
Måndag: Sofias farfar Bosse kommer till oss för att bidra med sina fantastiska kunskaper i fysik gällande kraft och rörelse.
Tisdag: Slöjd
Onsdag: Klassläxan klar och med till skolan, ny läxa. Idrott. Sexans flickor får sin tredje HPV-vaccinering.
Torsdag: Musik
Fredag: Veckan avslutas.

 

Nu hoppas jag att ni alla får en riktigt skön påskhelg med massor av sol, ledighet, god mat och besök av många påskkärringar. Glöm inte att knyta fast kvasten på trappen om ni vill ha den kvar. Jag har hört att bra kvastar med kvistfria kvastskaft är en bristvara och att påskkärringar är på jakt efter dem på sin färd till Blåkulla.


Varma påskhälsningar Mari. Hör av er vid funderingar
tel skolan 910 28, hem 0581/430 80 eller mari@bornsfriskola.se