Veckobrev v 9

 

Veckans ord: De som alltid har rätt utvecklas inte. Att ha fel är att utvecklas.

 

Hej!
Så smått börjar vårsolens värme göra sig gällande och idag var det full dagsmeja med takdropp, blöt snö och doft av vår. Härligt att få en påminnelse om vilken tid vi går till mötes.
I klassrummet har vi denna vecka startat upp ett nytt tema, nämligen vårt relationstema. Det gjorde vi genom att titta på filmen "Tusen gånger starkare". Vi kommer att diskutera filmen vidare men innan vi gör det fick barnen med sig en läxa hem med frågor. De knyter an till det som händer i filmen men även hur det ser ut i deras egen klass och skolsituation. Jag vill att varje barn ska fundera omkring frågorna för att sedan kunna gå in i en diskussion efter att ha tänkt igenom var de själva tycker och tänker. Sedan är det naturligtvis frivilligt vad man delger andra i diskussionen. Kill-och tjejsnack kommer dessutom att ingå i det här temat.

 

Matematik: Vi arbetar med sambandet mellan bråk- procent- och decimaltal. Det gör vi i båda klasserna.

 

Svenska: Här är det läsförståelse som gnuggas i "Läsrummet".

Texterna handlar om klimat och miljö vilket passar ihop med vårt toalettprojekt. Femmorna arbetar dessutom med berättande text i en uppgift som heter "Skattön". De skriver ett kapitel i taget, gör en bedömning av texten tillsammans med en kompis, sedan med en vuxen för att sedan skriva rent den. Målet med arbetet är att eleverna ska få förbättra sin förmåga på att skriva berättande texter och att använda sig av skrivregler och stavning. Dessutom kommer ni därhemma att få ta del av en spännande berättelse signerad ert barn.
Tyst läsning finns naturligtvis också med på schemat.

 

Toalettprojektet: Håller på att så smått avslutas. I sista fasen arbetar eleverna med ljusinsläppet på sina toaletter. Här är det mycket fokus på att använda naturens resurser både dag- och nattetid. När alla grupper byggt klart kommer vi att åka ner till Danfo för att visa upp och få respons på våra arbeten.

 

Teknik: Eleverna har under två veckor innan sportlovet skissat, ritat och slutligen byggt en egen uppfinning. Dessa presenterades för klassen innan vi gick på sportlov. Jag imponerades av alla de idéer som blev verklighet i form av olika fordon och hjälpmedel av olika slag. Miljötänket var en hög prioritet hos många och det märks att det engagerar. Nu håller vi på att undersöka om det finns möjlighet att, för de som vill, ställa ut sina uppfinningar på antingen biblioteket eller församlingshemmet. Det vore roligt om fler fick ta del av elevernas arbeten och se vilka fantastiska krafter som finns i våra ungdomar.

 

Karlsäng: I tisdags var sexorna nere på högstadiet för sitt första besök. Vi blev visade runt av fyra elever, tre av dem var "gamla" Bornselever. Pirrigt och spännande för barnen men vi åkte därifrån med en bra känsla i magen. Alla sexor fick dessutom en karta över skolan för att kunna skaffa sig en bild av den efter besöket.

 

B-språk: Denna vecka startar prova-på-perioden med franska för sexorna. Den ligger på torsdagarna fyra veckor framöver och det är Jenny Eknor som håller i undervisningen.

 

Nästa vecka: Utvecklingssamtal för femmorna.
Måndag: Jag åker till Karlsäng för pedagogisk överlämning av sexorna.
Tisdag: Slöjd på morgonen. Elevråd med Inga-Lill.
Onsdag: Idrott, läxan om "Tusen gånger starkare" klar och med till skolan. Ny läxa.
Torsdag: Friluftsdag med skidresa.
Fredag: Studiedag. Barnen är lediga och personalen arbetar med en teknikutbildning som heter "Snilleblixtarna".

 

Vecka 11: Utvecklingssamtal för femmorna.
Måndag: Vi startar upp vårt historietema som handlar om 1700-talet och framåt.
Tisdag: Slöjd. Läxan klar och med till skolan, ny läxa.
Onsdag: Nationellt prov i matematik för sexorna. Därför är det bara femmorna som har idrott denna vecka.
Torsdag: Musik med Fredrik, b-språk med Jenny.
Fredag: Nationellt prov i matematik för sexorna.

 

Soliga vårhälsningar Mari som hopas att ni hör av er vid funderingar, tel skolan 91028, hem 0581/430 80 eller mari@bornsfriskola.se