Veckobrev v 3

Veckans ord: Förvirring är första steget på väg mot något nytt.

Hej!
Så är vi igång efter jullovet. Det tar en stund att komma in i vardagslunken efter att ha varit ledig, både för barnen och oss vuxna. Efter en och en halv vecka har vi satt oss tillrätta på stolarna och det känns bekant igen.

 

Det kan hända att era barn kommer hem och berättar om de elaka, besvärliga fröknarna som arbetar på vår skola. Just nu känner en del barn att vi vuxna förbjuder alla rastlekar som är roliga och att skolan därför inte är någon bra skola att gå på. Det stämmer förstås inte riktigt. Däremot förbjuder vi, självklart, de rastlekar som får till följd att en del barn går över de satta gränserna eller har roligt på bekostnad av andra. Vi, som alla andra skolor, har barn hos oss som inte klarar av att leka lekar som tex innehåller skojbråk eller liknande. Därför väljer vi att ta vårt vuxenansvar och sätta ner foten och säga att det finns bättre sätt att umgås med varandra. Jag vill också påpeka att rasterna fungerar i de allra flesta fall och för de allra flesta barn.

Idag, fredag, har hela skolan åkt skridskor tillsammans på Swedice Arena . Vi har haft en jätteskön förmiddag med skratt, kalla fötter, matsäcksmys, pulkaåkning och gemenskap. Vi åker vidare nästa fredag tillsammans. Idag har också klassen haft besök av Ellen Thyrfors. Ellen går idag i klass fem på Ås skola men har funderingar att börja hos oss på Born istället. Några av barnen har haft som extra uppgift idag att ta lite extra hand om Ellen och de gjorde det, som vanligt, med bravur. Vi får hoppas att Ellen väljer att komma till oss.

Matematik: Vi tittar på avrundningar, enheter, klockan och hastigheter.

Svenska: Här är det argumenterande texter som gäller och vad som är viktigt att tänka på i samband med dessa. Veckans läxa handlar om ord, nya och gamla. Språkrådet godkänner varje år ett antal ord som skickats in till dem. Barnen ska lära sig en del av de nya ord som godkändes år 2012 och de ska dessutom hitta på två egna ord som de också ska förklara. Vi ska sedan skicka in ett ord var till språkrådet och se om vi kan få några av våra ord godkända.
Med varje klassläxa några veckor framöver följer några ord som barnen ska lära sig att stava. Jag har sett att det generellt behövs tränas en del på stavning.

No/teknik: Nu har vi startat igång vårt tekniktema och vårt samarbete med Danfo. Här har vi pratat om hur ett reningsverk och ett vattenverk fungerar. Nästa vecka ska vi börja ta fram idéer och förslag på hur vi vill att våra toaletter ska se ut.

Reseberättelser: Vi har en del barn som varit ute och rest under jullovet. De har haft som läxa att samla på sig spännande saker att berätta om när de kommer tillbaka. Vi har fått höra om Mollys Egyptenresa samt Sixtens upplevelser från Florida. Vi väntar spänt på att de övriga ska dela med sig av sina erfarenheter så att vi får lära oss ännu mer.

Bild: Barnen har tillsammans med Jessika skapat fina tredimensionella konstverk i lera och papper.

Bra att veta: 12/2 Föräldramöte på skolan. Vår klass har klassmöte efter det gemensamma mötet som börjar 19.00. Flyttad studiedag: Datum för vårens studiedag är fredagen den 8/3.

 

Nästa vecka:
Måndag: Vi börjar arbeta i grupper med vårt toaprojekt.
Tisdag: Slöjd.
Onsdag: Idrott.
Torsdag: Musik och b-språk.
Fredag: Vi åker skridskor tillsammans hela skolan. Lämpliga kläder och en liten matsäck. Sista dagen för sexorna att lämna in önskemål för tider om överlämningssamtal.

 

Vecka 5:
Måndag: Vi fortsätter med vårt toaprojekt.
Tisdag: Slöjd.
Onsdag: Idrott med skridskoåkning i Carlssonhallen.
Torsdag: Musik och röran. Jessika är på utbildning och jag är i klassen istället.
Fredag: Jessika är även idag på utbildning, Evy vikarierar för henne.

 

Måndagen den 4 mars ska jag göra en pedagogisk överlämning av sexorna till Karlsängskolan. Därför ligger sexornas utvecklingssamtal tidigare än femmornas. Barnen i sexan har en lapp om önskemål för samtalstider med sig hem idag, fredag. Den ska vara tillbaka på skolan senast fredagen den 25/1.

 

Vänliga helghälsningar Mari
tel skolan 910 28, hem 0581/43080 eller mari@bornsfriskola.se
Hör av dig om du funderar över något.