Veckobrev v 19

Veckans ord: Ett problem – är början till en lösning.

 

Hej!

Jag ska säga att det är en spännande arbetsplats som jag tillbringar mina dagar på. Helt plötsligt inträffar något som att Rolf blir plötsligt sjuk och får gå hem. Det spännande arbetet med att få tag på en vikarie påbörjas. Det blev Titti. Då kommer vi på att vi måste planera om stora delar av torsdagens undervisning som en följd av det. För 6:ornas del vankas det ytterligare ett nationellt prov i engelska. De behöver en pedagog som finns med under provtiden och de behöver dessutom lugn och ro för att kunna tänka klart och kreativt. 5:orna i sin tur ska arbeta vidare med sina veckomål under pedagogisk vägledning. Tittis ordinarie musikundervisningen skulle utgå. Men när ska vi ta igen den? På måndag. Då ska vi bara planera om den dagen också.......... eller.........

Nej, vi öppnade korskiosk istället och prioriterade undervisningen, lugnet och ron. Det gick alldeles utmärkt och barnen såg ut att vara ganska nöjda med dagens lunch.

 

Matematik: Vi arbetar med geometri, närmare bestämt vinklar och grader. Femmorna har arbetat laborativt med att komma fram till vinkelsummor i olika geometriska figurer. De har dessutom fått klura runt hur de räknar ut omkretsen på en cirkel. Nästa vecka ska de få bekanta sig med det magiska talet Pi.

 

Svenska: Vi har fortsatt med retoriken i form av kroppsspråk. Du som vuxen kanske blir granskad lite extra noga under de kommande dagarna. Ditt barn vill då undersöka hur du använder din kropp när du talar. Be ditt barn berätta vad vi gjort.

 

Fysik: I måndags laborerade vi med elektricitet. Seriekoppling och parallellkoppling av lampor stod på programmet. Vi lärde oss också hur man ritar ett kopplingsschema. Nästa vecka kommer vi att fortsätta med magnetism.

 

HLR: I måndags fick barnen kännedom om första hjälpen. De fick veta hur de ska agera vid luftvägstopp och hjärtstopp. Dessutom fick de öva på att lägga varandra i stabilt sidoläge och hur det kändes att ringa larmcentralen. Jag, Anita och skolsyster Karin höll i varsin grupp och barnen gjorde detta helt fantastiskt. De tog det hela på stort allvar och kan säkert förmedla kunskaperna vidare om du ber dem om det.

 

Läxa: Barnen har en läsläxa till på måndag. Du som vuxen får luta dig tillbaka och njuta av en stunds högläsning ur boken om "Fröken Europa".

Nationella prov: Denna vecka har tre av de engelska proven gjorts. Det som återstår är de muntliga proven och de beräknas vara klara om två veckor. Två grupper har sina muntliga matematikprov kvar och de görs nästa vecka. Jag och Jessika återkommer med resultat när alla prov är rättade.

 

Tema Claude Monet: Vi har startat upp ett tema-arbete om den franske konstnären Claude Monet och hans liv. Ett arbete som kommer att genomsyra delar av lektionerna i bild, svenska och engelska en tid framöver. Vårt arbete kommer att mynna ut i en utställning samt en faktaspäckad Power point-presentation.

 

Skateboardrampen: En sådan finns nu på skolan. I den får man åka skateboard och kickbike om man har hjälm, knä, -handleds, - och armbågsskydd. Vi rekommenderar även ryggplatta men det är inget krav.

 

Vecka 20:
Måndag: Barnen experimenterar runt fenomenet magnetism tillsammans med Ewa. Jag och Jessika träffar personal från andra friskolor och ska prata om betyg och bedömning.

Tisdag: Bad för hela klassen och slöjd.

Onsdag: Sexorna ska till Karlsängskolan för att träffa sina nya klasskamrater och klassföreståndare. Vi ska vara på Karlsäng 08.25 och åker buss från skolan. Ingen idrott för sexorna den här dagen.

Torsdag- fredag: Lovdagar.

 

Vecka 21:

Måndag: -

Tisdag: Bad för alla och slöjd

Onsdag: Idrott

Torsdag: Musik med Titti.

Fredag: Borndagen.

 

De föräldrar som deltog under den friluftsdagen låter hälsa att barnen visade sig från sin bästa sida, trots att regnet föll tätt. Massor med eloger till barn och vuxna som ordnade en bra dag tillsammans.

Vänliga helghälsningar Mari. Hör av er vid funderingar tel skolan 910 28, hem 0581/430 80 eller mari@bornsfriskola.se