Klass 5-6

Veckans ord: Barn håller på att bli stora när de ställer frågor som det finns svar på.

Hej!

Här kommer ett veckobrev som gäller för två veckor.

Det känns som om vi har många saker på gång i vårt klassrum. Planeringen inför julfesten har tagit sin början och klassen så smått kommit igång med sitt deltagande nummer. Vad det innehåller för vi se...

 

Vår klass har, tillsammans med 31 andra skolor i Sverige, blivit inbjuden att delta i ett retorikprojekt som arrangeras av Utbildningsradion. Vi är naturligtvis väldigt stolta över det och har antagit utmaningen. I projektet ingår övningar där barnen får öva sig att bli goda talare och lyssnare och som kommer att utmynna i en tävling. I onsdags tog klassen beslutet att delta vi ska ställa upp i den tävlingen. Den vänder sig till sexorna, men femmorna kommer att få vara med på alla övningarna. I början av december får vi en kvaluppgift som vi dokumenterar genom filmning och som sedan ska skickas in till UR. Sedan får vi vänta till början av januari för att veta om vi är en av de 16 klasserna som blivit uttagna. I sådant fall åker vi till radiohuset i Örebro i mitten av mars för inspelning. Jag tycker nog att vi redan nu vunnit med tanke på att vi är inbjudna till projektet. Detta startar vi upp på allvar kommande vecka.

 

I torsdags var första uttagningen till vi i femman. Svaren skickades in och så började även den långa väntan på att få veta om vi kvalificerat oss vidare.

 

Matematik: Vi jobbar vidare med de olika räknesätten.

 

Svenska: Läsförståelse och ordkunskap i böckerna. Med hjälp av de övningarna som finns i -retorikprojektet kommer vi att träna på att kommunicera på olika sätt.

 

No/kroppen: Vi har lärt oss mer om örat och om ljudet. I dag fredag, har vi experimenterat för att förstå vad ljud är och hur det fungerar.

Historia: Här har vi kommit fram till den spännande historien om det fantastiska regalskeppet Vasa. Många av barnen har delgett sina upplevelser i samband med sina besök på vasamuseet.

 

Läxa: En tvåveckorsläxa fanns i väskorna i måndags. Det är en förberedelse inför en matematikdiagnos som barnen ska göra onsdagen den 23/11. I läxan ingår att planera det arbetet som ska göras innan diagnosen, att räkna de uppgifter som man känner att man behöver samt att rätta. Vi har pratat om vikten av att börja med den här läxan i tid eftersom den är lite större än en veckoläxa.

Läxa i spanska är att lära sig siffrorna.

 

Bussen: Vi har arbetat mycket med bussreglerna här på skolan för att alla ska kunna känna sig trygga att åka med bussen. Det känns så smått som om det börjar falla på plats men fortfarande kommer det barn och berättar att reglerna inte följs. Om det är så att ditt barn inte följer reglerna kan konsekvensen bli att du som förälder måste skjutsa ditt barn till skolan. Nu ber vi er att uppdatera bussreglerna även hemma. Prata om dem och hur just ditt barn tycker att det fungerar. Tillsammans kan vi få en trevlig och trygg bussmiljö för alla barn på vår skola.

 

Nästa vecka:

Måndag: Vårt retorikprojekt startar upp med massor av roliga praktiska övningar som har som syfte att bygga gruppkänslan.

Tisdag: slöjd.

Onsdag: Vi gör ett studiebesök på brandstationen där vi ska få utöka våra brandkunskaper. Vi ska få lära oss att släcka brand i kläder och prova på brandsläckartekniken. Idrott.

Torsdag: musik, röran, kör.

Fredag: Nu ska vi äntligen få komma till Örebro för att titta på Martin Mutters teater "Sista natten".

 

Vecka 47:

Måndag: -

Tisdag: Slöjd.

Onsdag: Idrott.

Torsdag: Musik, röran, kör.

Fredag: Elevråd/kompisgrupp

Söndag: Vi tänder det första adventsljuset.

 

Varma helghälsningar Mari tel skolan 910 28, hem 0581/430 80 eller mari@bornsfriskola.se.

Hör av dig om du har funderingar om något.